تدریس مؤثر در شبکه شاد و روش های مدیریت کلاس و تولید محتوا - شهرام فرج اله زاده

یکی از دغدغه های معلمان در دوران تداوم آموزش مجازی، انجام بهتر و مؤثر تر تدریس در شبکه آموزش دانش آموز (شاد) و چگونگی مدیریت بهتر کلاس های مجازی و نیز تولید محتوا و مواد آموزشی مورد نیاز در شبکه شاد است.

با بروز بحران بیماری کرونا در ایران کلیه مراکز آموزشی از جمله مدارس برای پیشگیری از شیوع این بیماری (که هم اکنون به پاندمی و همه گیری جهانی تبدیل شده) تعطیل شدند. طولی نکشید که معلوم شد کروناویروس تا مدت نسبتاً زیادی بر جنبه های مختلف زندگی ایرانیان سایه خواهد انداخت.

بنابراین کلیه سطوح مجموعه آموزش و پرورش، از بالاترین سطح (وزارت) تا پایین ترین سطح (مدارس) با شعار آموزش تعطیل نیست وارد عمل شده و برای عقب نماندن دانش آموزان از تحصیل فعالیت های متنوعی را طراحی و اجرا کردند. عمده برنامه های اجرا شده حول محور آموزش غیرحضوری و تحصیل از خانه است. [منبع: پورتال تیروند]

شاد بزرگ ترین اپلیکیشن تعاملی کشور است که توسط تیم فنی شرکت همراه اول برای وزارت آموزش و پرورش پیاده سازی شده است و در حال حاضر تقریباً تمامی معلمان عضو این برنامه بوده و اکثریت دانش آموزان نیز به عضویت آن درآمده اند.

نکته مهم و قابل توجه در زمینه استفاده از شاد به عنوان بستر آموزش مجازی این است که اساساً یک پیام رسان همانند شاد پلتفرم مناسبی برای آموزش الکترونیکی نیست. در واقع برای ارائه و مدیریت اصولی آموزش های الکترونیکی نرم افزارهای خاصی مورد نیاز است که امکانات مناسبی برای یاددهی و یادگیری به صورت مجازی و الکترونیکی فراهم می کنند.

سیستم های نرم افزاری تحت عناوین مختلف مانند LMS (Learning Management System) و … برای مدیریت امور آموزشی و فراگیری آموزشهای الکترونیکی وجود دارند که می توانند در کلیه سازمان ها (اعم از آموزشی و غیرآموزشی) فرایندهای الکترونیکی مربوط به یاددهی و یادگیری را پیاده سازی نمایند. فرایندهایی که پیام رسان شاد فاقد بسیاری از آنهاست.

اما به هر حال، در شرایط خاص کشور و تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش سامانه های استاندارد آموزش الکترونیکی را در وسعت جمعیت دانش آموزی کشور راه اندازی نماید، فعلاً پیام رسان شاد در اختیار معلمان و دانش آموزان است و می توان در چارچوب امکانات آن برنامه های آموزش مجازی را پیش برد.

بهره برداری بهینه از کلیه امکانات شبکه شاد جهت انجام تدریس مؤثر یکی از دغدغه های معلمان است تا بتوانند به بهترین شیوه امر آموزش مجازی را به پیش برند.

تدریس مؤثر در شبکه شاد و روش های مدیریت کلاس و تولید محتوا - شهرام فرج اله زاده
تدریس مؤثر در شبکه شاد و روش های مدیریت کلاس و تولید محتوا – شهرام فرج اله زاده

در همین راستا، 3 فیلم آموزشی توسط آقای شهرام فرج اله زاده با عنوان «چگونه در شبکه شاد تدریس مؤثر داشته باشیم؟» تولید شده که در آن به نحوه مدیریت کلاس های مجازی در برنامه شاد پرداخته شده و مروری به برخی روش های تولید محتوای الکترونیکی شده است.

آموزگاران، دبیران و هنرآموزان می توانند جهت تسلط بیشتر به امکانات برنامه شاد و استفاده بهینه از امکانات آن جهت آموزش مجازی، فیلم های زیر را به ترتیب مشاهده نمایند.

چگونه در شبکه شاد تدریس مؤثر داشته باشیم؟ (بخش اول)

در فیلم آموزشی اول، برخی از مشکلات کاربری شاد از جمله کاهش سرعت در زمان اوج ترافیک شبکه بررسی شده و راهکارهایی هم برای آنها ارائه شده است.

همچنین نسخه تحت وب برنامه شاد و امکانات آن معرفی شده است.

چگونه در شبکه شاد تدریس مؤثر داشته باشیم؟ (بخش دوم)

در دومین ویدئو، نسخه اندرویدی برنامه شاد و امکانات آن مورد معرفی و بررسی قرار گرفته و نحوه مدیریت کلاس با استفاده از ابزارهای این برنامه آموزش داده می شود.

چگونه در شبکه شاد تدریس مؤثر داشته باشیم؟ (بخش سوم)

در فیلم سوم، برخی از روش های تولید محتوا برای استفاده در آموزش در شبکه شاد به همراه راهکاری جهت کاهش حجم فیلم هایی که توسط معلمان ساخته می شود جهت بارگذاری و پخش سریع تر و آسان تر در برنامه شاد ارائه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like